Hvem tager ansvaret for, at dit barn lærer at læse?
Læsning giver dit barn muligheder
Jeg oplever også mange forældre:
• som har øvet læsning med deres barn, på trods af konflikter og daglige kampe med læsning, som er alt for svært
• som til tider har måtte opgive læsetræningen
• som nærmest har fået grå hår i hovedet, når de har set deres barns testresultater, både på grund af bekymringen om barnets fremtid,
men bestemt også fordi forældre godt ved, at nederlag og dårlige testresultater ikke er det, der skal til for at få deres barn til at blive dygtige læsere.
Hvordan kan du som bekymret forældre få hjælp?
Her langt inde i et negativt forløb vender forældrene øjnene mod private tilbud om hjælp til at lære at læse. En jungle, hvor både lektiehjælp med studerende, alternativ behandling som lydbehandling, programundervisning med ens undervisningsmaterialer til alle og direkte læseundervisning med individuel tilpasset undervisning byder sig til, og hvor forældrene i mange tilfælde ikke ved, hvilke faktorer, de skal lægge vægt på, når de foretager valget af den person og metode, som de håber, kan hjælpe deres barn til at blive en bedre læser.
3 ting du skal gøre for at lette læsningen
Det er selvfølgelig en svær balancegang mellem at hjælpe barnet med læsningen og at hjælpe barnet til selv at prøve at læse de ukendte ord. Det er vigtigt, at barnet ikke føler sig presset til at gøre noget, det ikke kan.
Mange muligheder for dit barn og dig
I Læsekarrusellen foregår læsningen på to forskellige måder
I Læsekarrusellen foregår undervisningen på to forskellige måder:
• Intensivt læsekursus, hvor dit barn undervises i en uge, hvorefter jeg vejleder jer forældre og skriver en udførlig rapport om dit barns læseudvikling samt ideer til læseudviklende aktiviteter tilpasset dit barn. Denne form for undervisning er meget motiverende for dit barns videre arbejde med læsning, fordi en uges intensiv læsetræning giver resultater, som dit barn kan se og mærke på egen krop.
• 1:1 undervisning, hvor både barn og forældre deltager kan bruges som opfølgning efter et intensivt forløb. Her underviser jeg dit barn samt forklarer og viser samtidig dig, hvordan I skal arbejde videre derhjemme ind til næste gang, vi ses. Dette er en længere proces, men mange forældre er glade for at være meget involverede i læseindlæring.